DDW22: opvallende trends op het gebied van Textiel

Eindelijk mochten we dan weer fysiek de Dutch Design Week bezoeken. In deze blog de opvallende trends en producten op het gebied van textiel van dit jaar gespot op de DDW. Van ambacht, design, innovatieve technieken en natuurlijk ook het verfproces niet te vergeten. En wat was het fijn om ook weer met de designers face 2 face in gesprek te gaan en hun producten te kunnen zien, voelen en ruiken (denk aan de geur van schapenwol).

Wandkleed van pluis uit de droger

Phlox van Oppen studeerde dit jaar af aan de KABK als textielontwerper. Doordat zij opgroeit in een generatie waarin recyclen, upcyclen en duurzaamheid belangrijke terminologie is, raakte ze tijdens haar opleiding geïnspireerd door alledaagse materialen die vaak over het hoofd worden gezien. De materialen die zijn dan ook gebruikt probeert ze zo duurzaam mogelijk in te zetten voor haar ontwerpen en waar kan te recyclen. Wonend in het grootste vrouwelijke studentenhuis van Nederland met 36 meisjes, haalde ze haar inspiratie uit het dagelijkse huishouden, waar zij onderzoek begon te doen naar verschillende materialen, ecosystemen en afval. Ze maakte oa een wandkleed van oude kleding die ze inzamelde bij haar huisgenoten. En maakte ze een wandkleding van pluis uit de drogers van het ziekenhuis ETZ en afgekeurde ziekenhuiskleding. Kenmerkend van het gebruik van een droger is de restjes kledingvezels die achterblijft in opvangbak. Doordat kleding ronddraait, schuurt het als het ware tegen andere kleding en zichzelf aan. Hierdoor verliest de kleding steeds kleine vezels van de stof. Deze vezels vind je na een droogbeurt terug in het opvangrooster.

Schapen uit Rotterdam

Christien Meindersma deed onderzoek naar de kwaliteit van Rotterdamse wol en ontwierp toepassingen die geschikt zijn voor nu en in de toekomst. En wat een waardeloze berg restanten leek, bleek een schatkamer vol verrassingen te zijn. Niet alleen voor een warme trui of wintermuts. Speciaal voor de interieurbouw, bouw en zelfs de muziekindustrie. Christiens onderzoeksresultaten stelden haar in staat deuren te openen naar innovatieve technieken en toepassingen die voorheen onmogelijk leken. Tijden veranderen en er lijkt nu een breed draagvlak te zijn om van deze (en andere Nederlandse en Europese wol) iets moois te maken’ . De wol blijkt geschikt om dekens van te maken, truien, mutsen, meubelbekleding, auto-interieurs, vilten geluidisolatie voor aan de muur en nog veel meer.” Gedurende het onderzoek deed Christien ook een innovatie: ze ontdekte hoe ze met wol, zonder gebruik van water, machinaal 3D kan vilten. Deze uitvinding maakt het mogelijk om ook grotere objecten met wol te maken en daarmee bijvoorbeeld het gebruik van milieubelastend schuimrubber te vermijden.

WEEEF

Bij Sectie-C kon je de prachtige wandkleden van WEEEF bewonderen. Textielbedrijf EE Labels / EE Exclusives is gevestigd in Heeze sinds 1900. Vanuit hier produceert en levert EE labels, hangtags, en jacquard geweven stoffen. Met de verfijnde weeftechniek die al jaren wordt toegepast op o.a. de labels voor o.a. kleding ontwikkelde EE Labels een machine waarop deze techniek kon worden toegepast op grote wandkleden. Sinds 2013 komt er een extra E bij voor het zusterbedrijf EE Exclusives, waar ze in co-creatie met ontwerpers, architecten en kunstenaars werkzaam in mode, interieur en design custom made jacquardstoffen en textielonderzoek ontwikkelen. Onder het merk WEEEF werken ze samen met verschillende kunstenaars en ontwerpers, zoals Kiki van Eijk, Schelten en Abbenes en Alissa +Nienke,  voor het maken van geweven wandkleden.

De vele levens van kleur

Op Strijp-s bij Yksi kun je elk jaar tijdens de DDW je hart ophalen en veel innovatieve oplossingen vinden voor hergebruik van restmaterialen. Ook dit jaar was er weer veel te ontdekken en werd mijn aandacht getrokken door de kleurstalen en verfbaden van Studio Sarmite en Roua Atelier. We kunnen natuurlijk vezels hergebruiken van (oude) kleding, schapenvachten van Hollandse schapen verwerken in wandisolatie, of met bestaande technieken nieuwe producten ontwikkelen. Maar ook het verven van stoffen is een belangrijk onderdeel binnen textiel en zeker als het om duurzaamheid gaat valt hier nog veel te winnen. Kan kleur textielafval aantrekkelijk maken? Welke nieuwe productiemethoden ontstaan bij het recyclen van niet alleen vezels, maar ook de kleur? Dat is wat Studio Sarmite en Roua Atelier samen onderzochten. Pre-Loved is een nieuw biotextielconcept gemaakt van post-consumer textielafval. Een unieke productiemethode verandert inferieure textielvezels van een gemengde mix in een stevig biocomposiet voor toekomstige kledingproductie. Het lichtgewicht materiaal kan marmerachtige patronen of tinten hebben die worden geaccentueerd door natuurlijke kleurstoffen.

Meer info, ontwerpers en credits:  Phlox van Oppen, WEEEF, De Zachte Stad, Christien Meinderstma, Studio Sarmite en Roua Atelier

Met dank aan DDW, die deze blog mede mogelijk maakte.

Please follow and like us: