31 okt Instaproof: In 15 stappen succes op Instagram
Wie wil dat nou niet: een super mooie en succesvolle feed die je deelt met je volgers op Instagram. Kirsten Jassies schreef al eerder een boekje over Instragram: ‘In beeld met Instagram in 60 minuten’. Met het boek Instaproof maakte Kirsten een versie 2.0 en maakte een inspirerende handleiding waarbij tekst en beeld mooi samenkomt. Het boek was meteen een succes en ging een week na lancering al in herdruk. Kirsten @kirstenjassies maakte het boek met 3 supervrouwen: Joyce Nafzger @joycenafzger, mede-auteur Instaproof, Rolien de Leeuw @leeuwro, verantwoordelijk voor de toffe vormgeving van Instaproof samen met Sigrid Bulens @sigridbulens.
Ik deel graag een aantal van tips uit het boek met je. Een van de tips is bijvoorbeeld het maken van mooie en goede foto’s. Het liefst in een eigen stijl, of met eenzelfde kleurenfilter of fotobewerking. Wil je weten hoe je betere foto’s kunt maken voor Instagram lees dan hier mijn blog over fotografie tips voor Instagram: ‘Maak de mooiste flatlay’s voor Instagram met deze tips’.
Mijn top 3 uit het boek Instaproof:
Focus
Hoe zorg je voor focus in je feed en op je Instagram account? Door te kiezen! Instagrammers als @hipaholic @wimketolsma, @studiomeez @missflatlay, @prchtg, @happymakersblog hebben inspirerende accounts en hebben ook een duidelijke keuzes gemaakt in onderwerp, kleur of kleurthema. Bij @hipaholic zie je een duidelijke voorkeur voor veel kleur, kleur en interieur. De Friese @wimketolsma neemt je graag mee in leuke zelfmakers, recepten en lifestyle. Ze schreef er zelfs een boek over: Smûk (Fries en betekend letterlijk gezellig en gewoon), een boek met 60 zelfmakers en recepten om met elkaar te genieten.
Kies bijvoorbeeld voor:
- één onderwerp
- lichte, ‘witte’ foto’s
- gebruik een herkenbaar filter
- liggende of staande foto’s met een wit kader
- felle kleuren
- flatlay’s
- een kleurthema’
Content
Hoe zorg je ervoor dat je wekelijks leuke berichten kunt posten op je account? Bedenk natuurlijk eerst wat je leuk vind om te doen en wat bij je past. Maak met deze onderwerpen een contentkalender en verdeel je content in categorieën. Denk bij het invullen van je contentkalender eerst aan de vier W’s: Kies vaste rubrieken en werk aan een beeldbank, dat scheelt een hoop stress en bied overzicht. Gebruik niet alleen foto’s in je feed. Post ook regelmatig een Instastories om je volgers een kijkje achter de schermen te bieden of te laten zien wat je bezig houdt.
- Waar? Instagram
- Wanneer? Topmoment voor jou branche
- Wat? Foto? Video? Story?
- Wie? Wie maakt de content? Wie Controleert? Wie monitort?
Like & reageer
Als je zichtbaar wilt zijn op Instagram, is het belangrijk veel interactie met je volgers te hebben. Liefst niet alleen een like te ontvangen, maar ook een storm aan reacties. Ga in gesprek met je volgers. Vergeet vooral niet te taggen & mentionen, zo licht je diegene uit in je post en ben je sociaal. Daarnaast zul je sneller door het algoritme van Instagram worden opgepakt en zichtbaarder worden voor een groter publiek.
6 gouden gespreksstarters:
- Ga in op het nieuws
- Plaats herkenbare content
- Wees persoonlijk
- Stel goede vragen
- Plaats content die emotie te weeg brengen
- Wees uitgesproken
En dit is maar een greep uit het boek Instaproof en de 15 stappen naar succes op Instagram. Wil je meer lezen en leren, het boek ligt o.a. bij Sissy-Boy in de winkel of te verkrijgen via de webshop van uitgeverij Snor.